Featured Post

10%香港蔬菜自給率,荒謬建議

王維基終於宣佈參選立法會。四萬字的政綱,包含社會各方面的建議及看法,有如超級市場。但細心閱讀,各政策建議之間有不少矛盾之處。在下就著他的土地規劃中農地使用及蔬菜自給率的建議,指出不妥之處。 王維基引述由香港浸會大學香港有機資源中心於2015年2月發表之「香港市民對新農業政策意...

Wednesday, November 05, 2008

改朝換代

奧巴馬當選,成為美國歷史上首位黑人總統。是此大選的結果,並非一般政府換屆,而是有著改朝換代的劃時代意義。其象徵意義,超出了選出一位白人女性總統。展示了美國人已經能夠擺脫膚色的偏見及廣闊的胸襟,以新思維決定美國的未來。

在美國大選,落敗演說是必看,它是一門藝術,體現了落敗者的胸襟,在麥凱恩在落敗演說中演辭,充份體驗了體現到人家國家第一,尊重選擇,君子之爭,願賭服輸。以下是撮要:

"The American people have spoken, and they have spoken clearly."

"Sen. Obama and I have had and argued our differences, and he has prevailed. No doubt many of those differences remain."

"I urge all Americans who supported me to join me in not just congratulating him, but offering our next president our good will and earnest effort to find ways to come together to find the necessary compromises to bridge our differences and help restore our prosperity, defend our security in a dangerous world, and leave our children and grandchildren a stronger, better country than we inherited."

"I don't know what more we could have done to try to win this election. I'll leave that to others to determine. Every candidate makes mistakes, and I'm sure I made my share of them. But I won't spend a moment of the future regretting what might have been."

我久不久就在本地足球討論區見到一些像是十至二十多歲的年輕人,以狹隘種族主義口吻,說不希望有能力及有資格代表香港出賽的內地及非洲裔球員,代表香港。他們有這些信念價值,是誰之過? 有這樣信念價值及胸襟, 香港如何有運行?

今天香港,當權的第二代人信奉什麼信念價值,其信念價值造就了一個什麼樣的環境。今天我們的教育制度如何? 教什麼給我們下一代? 他們表面信奉自由市場,相信競爭,但骨子裡葉公好龍,信奉政治免費午餐,喜歡特權及壟斷。所以他們反對普選。

要民主制度運作無誤,,參加者以國家利益為先,願賭服輸是必要。將來在香港,要參考人家成功之處。而透過教育將這個信息傳播開去是必須的。今天的教育制度改不了,政黨及民間要負起這個教育任務。

No comments: